Jak postępować po ekstrakcji zęba

Zastanawiasz się, czego oczekiwać po ekstrakcji zęba?

Gojenie się rany może przebiegać różnie.  Zazwyczaj trwa 7–10 dni. Ile czasu będzie dokuczać Ci ból: u większości ludzi dyskomfort ustępuje po 3 dniach.

W ciągu 24 godzin od momentu ekstrakcji może wystąpić niewielkie krwawienie. Szczególną uwagę należy przywiązać do skrzepu formującego się w pustym zębodole.

Jak przebiega proces gojenia się rany?

Po usunięciu zęba tworzy się skrzep. Jest to biologiczny opatrunek, który zabezpiecza miejsce ekstrakcji zęba, dopóki nie wykształci się nowa kość, co trwa zwykle około 8 tygodni.

Jak postępować po ekstrakcji zęba?

Poniżej z kilka wskazówek:

Dzień 1 i 2:

• Po zabiegu odpoczywaj przez minimum 24 godziny i ogranicz swoją aktywność. Połóż się i podeprzyj głowę, tak aby znajdowała się wyżej niż reszta ciała.
  • Gazik, który chirurg umieścił w Twojej jamie ustnej, należy utrzymywać przez 20-30 minut – wspomaga ona formowanie się skrzepu.
  • W dniu zabiegu nie należy płukać  jamy ustnej, bo może to uszkodzić formujący się skrzep i wydłużyć czas gojenia się rany. Powstrzymaj się od picia napojów przez słomkę, unikaj ciepłych płynów i posiłków .
  • W miarę możliwości powstrzymaj się od wydmuchiwania nosa i kichania, zwłaszcza jeśli usunięty ząb znajdował się w górnej szczęce.
  • Nie pal i nie używaj produktów tytoniowych przez co najmniej trzy dni po zabiegu.
  • Zażywaj leki przeciwbólowe zgodnie z zaleceniami. Działają skutecznie również w przypadku stanu zapalnego.
  • Aby zmniejszyć obrzęk, krwawienie, ewentualne dolegliwości bólowe  przyłóż do policzka zimny okład na 10–20 minut. Czynność można powtarzać. Można również spożywać lody spożywcze

Wskazówki, jak przyśpieszyć gojenie się rany

Po utworzeniu się skrzepu przestrzegaj poniższych zaleceń. Te proste wskazówki pomogą Ci zabezpieczyć skrzep i zapobiegną problemom, które mogą pojawić się w 3-10 dobie po zabiegu usunięcia zęba:

• Następnego dnia od zabiegu należy delikatnie przepłukiwać jamę ustną preparatem zawierającym chlorheksydynę np. Eludril Classic, Corsodyl
  • Nie zaniedbuj codziennej rutyny i nie zapominaj o regularnym szczotkowaniu i nitkowaniu. Unikaj jednak czyszczenia zębów w okolicy rany przez 2-3 dni
  • Spożywaj miękkie, zdrowe posiłki, które nie wymagają nadmiernego żucia. Wybieraj zupy, jogurty i podobne produkty.

Czynniki zaburzające proces gojenia

Jeśli wystąpi u Ciebie którykolwiek z poniższych objawów, nie zwlekaj i skonsultuj się z dentystą lub chirurgiem stomatologicznym:

• Pogarszający się ból i obrzęk
  • Krwawienie, które nie ustępuje
  • Wysoka gorączka, nudności lub wymioty
  • Silny ból promieniujący do ucha
  • Wydzielina z rany o nieprzyjemnych zapachu lub smaku
  • Formowanie się suchego zębodołu

Jak wspomóc gojenie się rany?

Przestrzegaj zaleceń chirurga i nie zapominaj o higienie.