Czy implant zębowy może się nie przyjąć?

„Tytanowa śrubka” to implant zębowy, która zostaje umieszczona się w dziąśle pacjenta po utraconym zębie. Zastępuje ona jego korzeń i służy jako podstawa dla korony zębowej imitującej naturalne uzębienie. Jak każda ingerencja w organizm, tak również ten zabieg cechuje się pewnym odsetkiem niepowodzeń oraz komplikacji. Najpoważniejszą z nich jest odrzucenie implantu zęba.

Procedura wszczepienia  implantu zębowego jest bardzo skuteczna – tylko ok. 2% zabiegów kończy się niepowodzeniem zgodnie z literaturą naukową. Są opracowania podające nawet niższy odsetek – 1,6%. Warto pamiętać że, powodzenie zabiegu zależy również od umiejętności i doświadczenia dentysty.

W wielu przypadkach za odrzucenie implantu zębowego odpowiadają nieprawidłowe nawyki pacjenta, przede wszystkim palenie papierosów. Dym zawiera substancje zwężające naczynia krwionośne, co utrudnia gojenie się tkanek wokół implantu zębowego. Również schorzenia, jak cukrzyca, czy leczenie bifosfonianami (stosowanymi w osteoporozie) przyczyniają się do wyższego ryzyka niepowodzenia procedury.

Objawy odrzutcenia implantu zęba:

• utrata masy kostnej w jego okolicy widoczna na RTG
  • Oból
  • opuchlizna
  • krwawienie
  • ruchomość implantu zęba

Wystąpienie tych symptomów może być odpowiedzialne zakażenie bakteryjne, dlatego w początkowej fazie dentysta zaleca na ogół przyjmowanie leków w tym np: antybiotyku oraz stosowanie środków dezynfekcyjnych. Na objawy odrzucenia implantu zębowego musimy szybko reagować, każda zwłoka zmniejsza szanse na powodzenie nieinwazyjnego postępowania. W przypadku, gdy utrata masy kostnej wokół implantu jest już znaczna, nie może się on „wtopić” w otaczające tkanki. Wtedy najlepszym wyjściem jest poddanie się kolejnemu zabiegowi implantacji zęba.

Odrzutu implantu zęba – postępowanie

Jedną z metod, która pozwala na uratowanie implantu zębowego, jest przeszczep tkanki kostnej w okolice implantu. Zwiększa to szanse na  przyjęcie się implantu zębowego. Jeśli i ta strategia leczenia zawodzi, niestety jedynym sposobem na odzyskanie uśmiechu jest usunięcie dotychczasowego implantu zębowego i uzupełnienie ubytku kostnego przeszczepem tkankowym (augmentacja kości). Podczas gdy rana całkowicie się wygoi, można dokonać ponownej implantacji. Wg. badań Clinical Oral Implants Research, szansa na powodzenie kolejnego zabiegu wszczepienia implantu zębowego wynosi ok. 83,3%.